De reis naar het zuiden - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Lindsay Hunter - WaarBenJij.nu De reis naar het zuiden - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Lindsay Hunter - WaarBenJij.nu

De reis naar het zuiden

Blijf op de hoogte en volg Lindsay

16 Augustus 2017 | Thailand, Sukhothai

9 augustus:
Vandaag was de dag van de grote dag naar het zuiden. We waren van plan om van Sukhothai af te reizen naar Phetchaburi (2uur rijden voorbij Bangkok). We stonden dus vroeg op om richting het busstation langs de weg te lopen om daar de bus naar het treinstation te pakken. Echter daar aangekomen bleken er ook gewoon bussen naar Bangkok te gaan, dus besloten we die te pakken. Helaas kregen we te horen dat die al vol zat... Tja dat kan je hebben als je niks van te voren boekt. We besloten dus maar om met de lokale bus naar het grote busstation van Sukhothai te gaan om daar te kijken of we nog een bus konden pakken. En jawel, binnen een half uur vertrok er een bus richting Bangkok waarbij we mee konden! We kregen zelfs koekjes, een fles water en een etenscoupon die we onderweg bij een stop in konden leveren voor een maaltijd. De rit duurde uiteindelijk 7uur. Rond een uur of 4 kwamen we in Bangkok aan en besloten we door te reizen naar Phetchaburi. Gelukkig was de trein te laat, waardoor we ook deze nog prima pakken om 18.00uur. dit betekende echter wel dat we pas om 21.00uur aan kwamen in Phetchaburi. Gelukkig konden we snel een hostel opzoeken waar we besloten heen te gaan. Onderweg naar het hostel schrok ik opeens omdat ik wat hoog in mijn ooghoek zag bewegen, apen! Blijkbaar was het hostel gelegen naast een berg waar veel apen wonen en waren ze dus ook rondom het hostel te vinden. Best wel even schrikken al die apen die naar je staren. Eenmaal bij het hostel aangekomen bleek er niemand te overnachten dus konden we samen op een slaapzaal slapen. Doodmoe plofte we neer, gingen we nog even lezen en vielen we in slaap. Máár we hebben het toch maar mooi weer gedaan!

10 augustus:
Onze host van het hostel was werkelijk waar een schat. Ze gaf ons als tip, dat als het mooi weer was (afgelopen dagen had het alleen maar geregend), we eerst naar de grot moesten in de ochtend. Daar scheen het ligt namelijk prachtig naar binnen. Toen we wakker werden was het weliswaar mooi weer! Na wat gelachen te hebben over de apen die de deur barricadeerden besloten we richting de grot (met daarin veel Boeddha beelden) te fietsen. Daar aangekomen vertelde een vrouw dat ze voor wat geld wel op onze fietsen zou passen, dat anders de apen eraan gingen bijten. Wij geloofde er natuurlijk niks van en besloten dit niet te doen. Om in de grot te komen moest je eerst een heuveltje op, waarvoor tuktuks klaar stonden om je heen te brengen (natuurlijk wel voor een vergoeding). Eenmaal daar aangekomen gingen we de grot in en tot onze grote verbazing stond een hoop in de steigers, helaas. Ook hadden ze overal tl buizen in de meest gekke kleuren achter geplaatst (wáárom??). Het licht wat de grot in scheen was prachtig, maar verder vonden we de grot eigenlijk wel tegenvallen. Ik denk dat we erg verwend zijn geraakt door de grot in Kanchanaburi. We besloten dus redelijk snel weer terug te fietsen en besloten de berg naast het hostel op te gaan. Hierop bevond zich het vakantieverblijf van een vroegere koning. Echter liepen hier dus ook héél veel apen. Niet echt mijn ding... Maar geen oog contact, geen plastic flesjes en tassen en dan komt het goed! Zonnebril op en gaan dus! Het was prachtig weer dus van boven konden we ook erg ver over het land kijken en er waren zeer weinig toeristen, heerlijk. Na hier een tijd gestruind te hebben besloten we om terug te keren naar het hostel. Spontaan hadden we er nog een nacht bijgeboekt om even tot rust te komen, ook nu was onze slaapzaal leeg (andere waren wel vol). In de avond bracht onze host ons nog naar een verlaten tempel waar je een prachtige zonsondergang kon zien, echt super! Eenmaal terug in het hostel besloten we op de gemeenschappelijke ruimte nog lekker een film te kijken, heerlijk rustig met z'n 2e.

11 augustus:
Voor vanavond hadden we een nachtbus geregeld naar Surat Thani met direct een ferry naar Koh Phangan. Deze bus vertrok pas om 21.00 dus we hadden nog een dag om vol te maken. We besloten echter lekker rustig aan te doen en niet echt wat te gaan bezichtigen. Het was ook niet zulk prachtig weer als gisteren. Lekker dus wat gelezen, spelletjes gespeeld en eind van de middag naar een tweedehands markt geweest waar echt alleen maar Thaise mensen waren. We werden dus ook ontzettend raar aangekeken. Gelukkig mochten we de gehele dag nog wel lekker in het hostel blijven en konden we nog douchen voordat we naar de bus moesten. In de avond pakte we dus de slaapbus richting de eilanden. Wat was dit een hopeloos bus om in te slapen. De airco stond echt op standje vriezen en veel ruimte was er ook niet... Maarja toch maar proberen te slapen!

12 augustus:
's ochtends vroeg (08.00uur) stapte we op de boot richting Koh Phangan. De busrit viel uiteindelijk wel mee, aangezien we beide een zeer groot deel geslapen hadden gelukkig. Het overstappen op de boot ging weer echt op z'n Thais. "Buy ferry ticket over there". Oké wij die ticket gekocht. Werd ons verder niet vertelt welke boot of hoelaat die ging en wat we met onze bagage uit de bus moesten doen. Pakken of ging de bus mee de boot op? Uiteindelijk dus onze bagage gewoon uit de bus gehaald en de juiste boot gevraagd en daar op gelopen. Uiteindelijk komt toch alles goed! Na 2,5 uur varen met een strak blauwe lucht en kristal helder water kwamen we aan op Koh Phangan. Hier hadden we een privé huisje gehuurd die uitkeek op het strand en de zee. Wat was dit een verademing toen we er waren, wat een luxe! Het huisje kwam zo recht uit een tijdschrift. Heerlijke bedden, een echte douche (meeste douches hier zijn niet de "standaard" douches van thuis) en koelkasten magnetron en waterkoker. Oftewel, een keuken! Na heerlijk even niks te hebben gedaan zijn we naar het strandje gelopen beneden ons huisje, prachtig wit zand! Vervolgens naar het dorp vlakbij gegaan en een scooter gehuurd. Dit ging nog erg moeizaam aangezien ze overal je paspoort willen houden... Dat doen we dus mooi niet. Uiteindelijk een scooter kunnen huren met een borg. Daarna lekker terug naar het huisje gegaan en heerlijk niks gedaan, precies waar we voor kwamen naar het eiland! Rustig aan doen.

13 augustus:
De dag begon weer heerlijk zonnig. Vandaag besloten we om een stukje over het eiland te scooteren en een paar strandjes te bezoeken. We zijn naar het prachtige Haad Salad geweest en hebben hier heerlijk gezwommen en gesnorkeld. Hoop vissen gezien en helaas ook paar kwallen. Daarna lekker met een omweg terug gereden naar het huisje en hier weer lekker gerelaxed. Wat een prachtige natuur is er ook op Koh Phangan! Dichte soort jungle, maar ook de witte zandstranden. 's Avonds gegeten in een restaurant vlakbij wat heerlijk eten had en lekker kleinschalig was. Hier kwamen we gek genoeg mensen tegen waarmee we de eerste dag in Bangkok een fietstour hadden gedaan. 's Avonds nog lekker een film samen gekeken (want ja we hadden film zenders!) en heerlijk geslapen.

14 augustus:
Weer een super mooie dag! We besloten om weer wat strandjes op te zoeken en een waterval. Eerst zijn we naar Haad Mae Haad gegaan waar je met een strandje naar een ander eilandje kan lopen. Hier staan alleen maar vervallen bungalows op, echt heel raar om te zien. We besloten niet bij de strand te gaan zwemmen maar om door te gaan naar Haad Khom, een wat kleiner strandje. En wat was dit een mooi strand! Hier lekker even gelegen en gezwommen. Daarna gingen we richting de Phaeng waterval, de grootste op Koh Phangan. Eenmaal daar stond de waterval leeg... Helaas! Dus toen maar weer door het prachtige landschap doorgereden naar het huisje en hier van de zonsondergang genoten op ons eigen strandje voor de deur. In de avond weer lekker niks gedaan en weer een film gekeken. Heerlijk zo de rust! Als avondeten wat eten bij de 7/11 gehaald, wat was de pittig! Wel leuk om uit te proberen en smaakte wel lekker buiten de pittigheid om.

15 augustus:
Vandaag was een iets minder mooie dag, gelukkig nog wel droog. Toevallig hadden we al besloten om niet weer strandjes om te zoeken, maar om te gaan mini golfen! Dit was weer een leuke uitdaging, aangezien de banen nou niet echt bepaald recht waren... Wel super naar ons zin gehad! Daarna nog weer een stuk gereden en uiteindelijk weer lekker gerust bij de huisje. Eind van de middag de scooter weer ingeleverd en nog winkeltjes in gegaan in het centrum van het dorp. Helaas hebben ze hier niet zoveel leuks om mee terug te nemen. Maarja, wie weet in Bangkok! S Avonds weer lekkere maaltijden van de 7/11 op en nog een leuke film gekeken. Niet al te laat gemaakt aangezien de wekker morgen voor 06.00 staat. Om 07.00 hebben we namelijk de boot richting het vaste land om vervolgens door de reizen naar Khao Sok!

Op dit moment liggen we heerlijk in een hangmat vlakbij Khao Sok, waar we morgen een excursie (met overnachting op het meer) naar toe gaan doen!

Groetjes van de mensen van het goede leven!

• 16 Augustus 2017 - 17:35

Jeff & Marg:

Hi Lindsay & Brian,
    Weer een super verslag van jullie laatste 7 dagen op reis. Wat zullen jullie het saai vinden als jullie thuis zijn!
    Wij kijken echt uit naar alle fotos als jullie weer thuis zijn, en wij wensen jullie hele vele plezier met de laatste dagen en een goede reis terug.
    Tot kijk,
    Liefs granddad en nanny xxx

• 16 Augustus 2017 - 20:12

Opa Co En Oma Ludie:

hallo brian en Lindsay wij hebben met veel plezier jullie berichten
    gelezen.Wat hebben jullie veel reizen gemaakt.
    Ook de laatste week nog heel veel plezier en veel mooie dingen zien.
    Wij wensen jullie een mooie reis naar huis.
    Lieve groetjes van opa cor en oma ludie

• 16 Augustus 2017 - 22:16

Evelien:

Wow wat een verhalen! Geslaagde reis en veel avonturen.
    Geniet!!

• 18 Augustus 2017 - 11:37

Oma En Opa Van Eden:

Jeetje wat een mooie reizen maken jullie. Fantastisch ! We zien uit naar de

foto s . Blijf genieten . Oma mist jullie wel. Groetjes oma/opa.

• 18 Augustus 2017 - 12:28

Lindsay Hunter:

Helaas is het internet hier te langzaam om ze te uploaden, maar jullie krijgen ze heus te zien als we thuis zijn!

• 19 Augustus 2017 - 19:18

Astrid En Frans:

Wat zien jullie veel tijdens die weken. En jullie reizen wat af met trein,bus ,boot en tuktuk. Maar jullie pakken ook nog genoeg dagen om te relaxen. Wat een prachtige stranden daar! Geniet de komende dagen nog en we zien jullie donderdag op Schiphol. Fijn dat jullie er dan weer zijn. Liefs pap en mam xxx